Právě je pá prosinec 27, 2024 9:17
|
|
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: Rady a doporučenia |
|
|
Po rokoch som oprášil RBR a nainštaloval som ho na nový komp s Win7. Mám rád simuláciu čo najbližšie k realite a pretože sa živím ako 3d grafik posielam pár rád k nastaveniu vizuálnej stránky hry. Nemám čas študovať celé fórum, pravdepodobne sa budem v niektroých veciach opakovať tak sa na to povzneste. Ale pretože som pri zháňaní a ladení hry narazil na fórach na kopu absolútnych bludov a nezmyslov, možno Vám niektoré moje obecné rady prídu vhod:
FOV: v hrách sa štandartne hodnota field of view preháňa, pretože vývojári sa snažia aby mal hráč čo najvačší prehľad v scéne. Ľudské oči majú s periférnym videním viac než 90°, lenže monitor tento záber nemá. Prehnané FOV ( nezodpovedajúce monitoru ) skresľuje perspektívu, odhad vzdialeností i pocit z rýchlosti. Reálne FOV zase obmedzuje výhľad. V príspevkoch nižšie vysvetľujem podrobnejšie.
ANTIALIASING: V RBR funguje veľmi dobre a značne zvyšuje vizuálnu kvalitu. Bohužiaľ mám radu len pre majiteľov kariet Nvidia. Stačí si stiahnuť utilitu nHancer. http://www.nhancer.com/ Táto utilita už priamo obsahuje profil pre RBR. Doporučujem aj jednoduchú utilitu Gamebooster, ktorá zase uľaví procesoru: http://www.iobit.com/gamebooster.html
WIDESCREEN: Hra je stará a bohužiaľ bola robená len pre klasické monitory, kamery majú nastavené aspect ratio na hodnotu 4:3. Prepis rozlíšenia v súbore rbr.ini obraz síce roztiahne, ale zdeformuje. Jediná utilita ktorá dokáže upraviť aspect ratio kamier na hodnotu 16:10 je rozproruplný CamHack. Pri replayi to bohužiaľ funguje len u niektorých kamier, ale aspoň priamo pri jazde to funguje dobre. Na logiku hodnot v CamHack som nejak neprišiel, ale mne funguje pre monitor 16:10 dobre toto nastavenie v config.ini ( u CamHack ). FOVX=2,00 FOVY=0,833333. Pre systém Win7 je nutné pre fungovanie CamHack stiahnuť dx8vb.dll ( stačí trochu googlovať ).
POSTPROCES: grafika je síce stará ale s postprodukčným efektom vyzerá veľmi dobre a realisticky. Je dosť oslavovaná utilita RBRdll. Má svoje výhody ale konkrétne pre obraz sa mi neosvedčila. Omnoho lepšie funguje ruská knihovna ENB d3d9.dll od Vorontsova. Je to falošný PP efekt a počíta hodnoty z celej obrazovky ( teda vrátane prístrojovej dosky a zatmavenia skla), takže nastavenie je dosť individuálne a záleží na zvolenom pohľade. V príspevku nižšie to rozoberám podrobnejšie.
ZÁVER: Nikomu nič nevnucujem, rozumiem že každý to má rád inak, niekto je nadšený z kričiacich farieb a prehnaného FOV napr. v Dirt2, ale možno niekomu moje nastavenie sadne. RBR mi vyzerá so zapnutým PP efektom a AA veľmi realisticky, ale chce to minimálne kartu GF9800, pri daždi nebude asi stíhať ani táto. Osobne to hrám na monitore s natívnym rozlíšením 1920x1200, ale v RBR mám nastavené rozlíšenie 1600x1000. Obraz tak vyzerá naturálnejšie, nevystupujú tak výrazne hladké hrany polygónov terénu. |
Naposledy upravil Gašpo dne pá leden 15, 2010 18:59, celkově upraveno 4 krát
|
|
Zaslal: so prosinec 19, 2009 21:45 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
Mňa osobne dosť štvali farebne moc kričiace oplotenia okolo tratí. Som grafik a na moj vkus absolútne nezapadali do okolia.
Trochu som ich upravil, dávam k dispozícii. Jedná sa o súbor "fence.bat", ktorý patrí do zložky "Textures":
http://members.chello.cz/gaspo/Textures.rar
Ak to chcete skúsiť, určite si originálny súbor zazálohujte, nemusí to vyhovovať každému. |
|
|
Zaslal: ne prosinec 27, 2009 12:22 |
|
Návrat nahoru |
|
|
VYSKA Tomas
Založen: 30. 08. 2006 Příspěvky: 877 Bydliště: Valmez
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
Myslím že bude vhodné, aby som tento thread zhrnul v jedno zrozumiteľné doporučenie ohľadom nastavenia kamery ( pohľadu ). Keď som ho prešiel, bol to guláš sa v tom orientovať a uvítal som návrh admina to premazať.
Takže moje doporučenie pre tých začiatočníkov, čo si chcú kameru v RBR nastaviť čo najbližšie realite:
ČO A KDE UPRAVOVAŤ:
1. Kamera sa nastavuje v ini súbore každého auta ktorý nájdete v zložke napríklad: RichardBurnsRally/Cars/Impreza03/impreza03.ini ( pre otvorenie, editáciu a uloženie postačí Notepad=Poznámkový blok )
2. Každý ini súbor obsahuje parametre pre viacej kamier pohľadu, ich pomenovanie značí toto:
Cam_external=pohľad zvonku spoza auta
Cam_backseat=pohľad zo zadnej sedačky
Cam_bonnet=pohľad z chladiča, resp.nárazníku
Cam_bonnet2=pohľad z interiéru, ale trochu zhora uprostred ( akoby z miesta vnútorného spat.zrkadla )
Cam_internal=pohľad z miesta pilota ( vyosený k volantu )
3. Jednotlivé parametre u každej kamery značia toto:
FOV= field of view ( horizontálny uhol rozhľadu )
NEAR = vzdialenosť od ktorej kamera začína zobrazovať. V internej kamere sa tak u niektorých áut dá odstrániť volant zo záberu, ale pohodlnejšie je to robiť pomocou "Switch" u parametru "i_steeringwheel", ktorý prepíšete na hodnotu "true" ( miesto "false" ). Pozor! nepoplesť si to s parametrom "e_steeringwheel", to by ste vypli volant externému pohľadu.
POS = poloha kamery, tri čísla za sebou udávajú polohy: vpravo-vľavo, hore-dole, dopredu-dozadu.
TARGET = bod na ktorý kamera pozerá, čísla fungujú rovnako ako u POS. Ak nechcete čumieť šikmo do strany, je nutné aby sa prvé čísla u POS aj TARGET zhodovali. Nula značí polohu presne v ose auta.
UP= s týmto nie som si istý, má to byť vektor. Hodnotu ponechajte, alebo nastavte 0.000000, 1.000000, 0.000000
4. Pre upravovanie doporučujem v súbore "RichardBurnsRally.ini" dočasne zmeniť parameter "Fullscreen" na hodnotu "false" ( miesto "true" ). Nebudete tak musieť pri každej zmene hru reštartovať, stačí si ju stiahnuť na lištu. Ale pozor! Ak už máte auto natiahnuté v scéne, úprava paramteru sa neprejaví. Pre kontrolu novej hodnoty budete musieť znova spustiť štart nejakej erzety.
AKÉ HODNOTY NASTAVOVAŤ:
1. Nastavte si parameter FOV kamery ktorú používate na hodnotu 0,820000 Táto hodnota zodpovedá horizontálnemu uhlu rozhľadu 45°, ktorý sa považuje za štandart pre realistické zobrazenie perspektívy vzdialenejších objektov v 3d aplikáciách.
2. Táto hodnota sposobí optické priblíženie obrazu oproti defaultným hodnotám, preto budete musieť posunúť kameru trochu dozadu ak používate interný pohľad z kabíny. Urobíte to pripočítaním menšej hodnoty ( max. na úrovni desatiny ) k tretiemu číslu u parametru "Pos". Pozor! tieto hodnoty parametru sú spravidla záporné, takže pripočítanie znamená "zníženie" hodnoty záporného čísla.
3. Nastavte si takto kameru pre použiteľný pohľad a začnite jazdiť. Venujte tomu nejaký čas ( aspoň dva dni ) aby ste si zvykli na iný pocit z rýchlosti a ovládania auta. Vyskúšajte hlavne úzke a koridorové trate ( asfalt a sneh ), či vám postačuje rozhľad a skúšajte či Vám odhadovanie vzdialeností vyhovuje ( spolujazdec zahlási 100m do najbližšej zákruty, tak by to malo vášmu odhadu zodpovedať ). Doporučujem vyjsť pred barák, odkrokovať si vzdialenosť 100m a zapamatať si ako to vyzerá v skutočnosti.
ČO ZMENA HODNOTY FOV SPOSOBUJE?
Vyššie než reálne FOV opticky neprirodzene odďaľuje vzdialenosti, deformuje perspektívu, zvyšuje pocit z rýchlosti a rozširuje rozhľad v scéne. Ako vidíte má mínusy, ale aj plusy.
4. Pri jazdení na hodnote FOV=0,820000 si všímajte či správne odhadujete vzdialenosti a vďaka tomu v správnu dobu brzdíte, či správne odhadujtete nájazdy do zákrut, či Vám postačuje rozhľad pre jazdu v užších koridoroch.
5. Potom si začnite hodnotu FOV upravovať podľa svojich subjektívnych potrieb. Doporučujem postupne meniť maximálne v úrovni +-0,02. Vždy si prejdite minimálne jednu celú erzetu ( nejakú dlhšiu ) a všímajte si zase veci popísané v bode 4. Je prirodzené že pri reálnom FOV budete mať pocit z rýchlosti menší než v realite, kde vnímate periférnym videním okolie po stranách a vďaka dvom očiam vidíte obraz priestorový.
6. Nastavená hodnota FOV by sa mala pohybovať v rozmedzí 0,73 - 1,00 ( 40°-55° ). Je to subjektívna záležitosť, ale nad hodnotu 55° sa už o simulovaní reality nedá vobec hovoriť, pretože deformácia perspektívy je už príliš veľká.
ZÁVER:
Chce to len trpezlivosť a po krátkom čase zistíte že si časy výrazne zlepšujete a vaša jazda je "čistejšia". Uvádzať akože "optimálnu" hodnotu FOV je nezmysel, osobne sa mi zdá napríklad hodnota 0,860000 ako prijateľný kompromis medzi realitou, akceptovateľným pocitom z rýchlosti a výhľadom.
Moderátor: Po konzultaci s autorem byla diskuse promazána. |
Naposledy upravil Gašpo dne út leden 26, 2010 8:58, celkově upraveno 3 krát
|
|
Zaslal: ne leden 03, 2010 13:46 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
Tu sa ešte pokúsim vysvetliť čo je to vlastne FOV ( field of view ), aby ste aspoň zhruba vedeli čo nastavujete.
Na úvod musím upozorniť že dochádza trochu k "matení pojmů" ( nič neobvyklé ) a v slovníku fotografov tento pojem značí niečo iné. Pre naše FOV ( pre 3d aplikácie ) majú fotografi svoj pojem "Horizontal angle of view" ( horizontálny uhol rozhľadu ), ktorý je ďaleko výstižnejší.
ČO JE TO FOV OBECNE ???
Každé naše oko má nejaký uhol, ktorý je schopné zabrať, a to vertikálne i horizontálne. V našom prípade sa jedná o horizontálny uhol. Na obrázku: http://openlearn.open.ac.uk/file.php/3820/S182_9_003i.jpg vidíte prípad králika a opice. Človek to má podobné ako opica. Obe naše oči zaberajú asi 90-100°uhol kde vidíme priestorove a zbytok sú už len zábery jedného oka, čomu sa hovorí periférne videnie. Tento uhol u človeka dosahuje 170-180°. Hodnoty sú u každého individuálne, podľa umiestnenia očí a tvaru nosa ktorý tento uhol obmedzuje.
V prípade kamery je to síce podobné ale obmedzené "na jedno oko" a na rozdiel od živého oka sa zmenou ohniskovej vzdialenosti tento uhol mení: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Lens_angle_of_view.svg/535px-Lens_angle_of_view.svg.png
ČO JE TO FOV PRE HRÁČA HIER ?
Ak sedíte pred monitorom, tak ZJEDNODUŠENE je to uhol medzi priamkami vychádzajúcimi z koreňa vášho nosa a smerujúcimi k okrajom monitoru.
Je to teda tak jednoduché tento uhol zistiť?
Bohužiaľ nie, pretože v hre sa nenastavuje parameter vašich očí, ale parameter virtuálnej kamery. To že vaše oči sú od monitoru napríklad 100 cm neznamená, že v rovnakej vzdialenosti je aj kamera.
Uvediem príklad: Nastavíte si v RBR pohľad z interiéru kde máte prístrojovú dosku presne na úrovni monitoru ( to čo je za ňou sa od Vás akože vzďaľuje ). Asi nikto z vás nemá taký monitor, aby si mohol dovoliť to, že sa mu budíky na prístrojovej doske zobrazia v reálnej veľkosti. Pre zjednodušenie dajmetomu že sa Vám zobrazia dvakrát menšie. To znamená že v scéne je všetko zmenšené 2x, vrátane vzdialenosti kamery. Ak si teda nameriate vzdialenosť očí 100cm, tak vzdialenosť kamery je 50cm. Takže FOV kamery bude 2x vačšie než to, čo si zmeriate od vašich očí.
Dá sa teda presne vypočítať reálne FOV, ak si zistíme presný pomer?
Ak by sme sa dostali do auta v 3d aplikácii a mohli tam merať vzdialenosti tak by to šlo, ale nemalo by to praktický význam.
Pýtate sa prečo?
Virtuálna kamera tiež nedokáže presne simulovať ľudské oko. Ak si nastavíte FOV=45°, čo je považované za štandart pre zobrazenie reálnej perspektívy stredne vzdialených objektov ( niečo ako univerzálna ohnisková vzdialenosť u starých lacných fotoaparátov ), tak s týmto FOV majú hodne blízke objekty zdeformovanú ( prehnanú ) perspektívu. Teda ak by ste chceli pozerať z blízka do očí nejakej Lare Croft a chceli by ste ju videť v reálnej perspektíve, muselo by sa FOV znížiť minimálne na polovičnú hodnotu. Ak niekto nechápe pojem "prehnaná", resp. "zdeformovaná" perspektíva tu je príklad: http://members.chello.cz/gaspo/perspektiva.jpg Cvičené oko výtvarníka alebo fotografa určite pozná, že proti realite je na túto vzdialenosť aj FOV45° príliš veľká hodnota.
ČO Z TOHO VYPLÝVA:
Najlepšie je sa v RBR držať štandartnej hodnoty FOV 45° a tú si plusmínus upraviť podľa subjektívnych potrieb a vnímania vzdialeností. |
Naposledy upravil Gašpo dne ne leden 03, 2010 21:35, celkově upraveno 2 krát
|
|
Zaslal: ne leden 03, 2010 16:01 |
|
Návrat nahoru |
|
|
MAKKINNEN Karl
Založen: 16. 12. 2009 Příspěvky: 2
|
Předmět: |
|
|
Čau,musel jsem hru ze svého PC odinstalovat a když si jí instaluji znova tak mi nejde stáhnout "RBRPribram1.exe" ...když na to kliknu aby se mi to stáhlo tak se mi zobrazí nějaká divná složka..není to ta klasická,kterou pak rozkliknu a instaluji,ale chce to po mě...vyberte vhodný program ze seznemu nebo internetu.Nevíte co s tím?? děkuji. |
|
|
Zaslal: so leden 09, 2010 14:08 |
|
Návrat nahoru |
|
|
ZAHORA Martin
Založen: 14. 10. 2006 Příspěvky: 401 Bydliště: Olomouc
|
Předmět: |
|
|
Nestáhl si náhodou torrent?
Jinak zde je upload (od Zajíce) RBRPribram1.exe na edisk. |
|
_________________ ZahyM
CRF RBR team - Logitech DFP 648° => Fotky |
Zaslal: so leden 09, 2010 14:33 |
|
Návrat nahoru |
|
|
MAKKINNEN Karl
Založen: 16. 12. 2009 Příspěvky: 2
|
Předmět: |
|
|
Asi jo..Díky už to stahuji. |
|
|
Zaslal: so leden 09, 2010 14:39 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
ENB series:
Postprodukčný efekt od Borisa Vorontsova primárne robený pre sériu GTA. Niektoré efekty ale dobre fungujú aj v Richard Burns Rally ( Bloom, Color correction a Motion Blur ).
Tento falošný HDR efekt je zapnutý so spuštením hry ( ak si nenastavíte spúšťanie klávesovou skratkou ) a počíta efekt na celú obrazovku, t.j. vrátane menu, interiéru a popisov. Je teda veľmi ťažké nastaviť ho univerzálne pre všetky druhy tratí s inými svetelnými podmienkami a v podstate nemožné aj pre všetky druhy pohľadov ( napríklad ak tmavý interiér auta zaberá veľkú plochu obrazu ).
Predpokladám že len menšina z Vás je schopná si tento efekt vyladiť a preto som teraz dokončil "kompromisné univerzálne nastavenie", ktoré niekto využije ako definitívne a tí schopnejší ho možu použiť ako východzie pre svoje ladenie.
Link pre stiahnutie: http://members.chello.cz/gaspo/ENB_RBR.rar
Pár doležitých informácií:
Sú tam dve verzie. Staršia ( 0.0.7.4 ) bola robená pre San Andreas a keď hráči prišli na to že sa dá využiť aj pre RBR, autor upravil novšiu verziu ( 0.0.7.5 ) priamo pre Richard Burns Rally. Táto novšia verzia je kvalitnejšia, ale bohužiaľ funguje len na graf.kartách podporujúcich DirectX10 ( je to len otázka HW, systém DX10 mať nemusí ). Majitelia starších kariet si budú musieť vystačiť so staršou verziou.
V mojom nastavení je zapnutý len decentný Bloom a Color Correction. Bohužiaľ Motion Blur je naprogramovaný tak, že dobre funguje len v prehnanej podobe, čo je pre RBR nepoužiteľné a preto som ho vypol ( v kombinácii s AA je to naviac pekný požierač výkonu ).
EDIT:
Upps, zabudol som jednu doležitú vec. Efekt sa dá počas hry vypínať/zapínať klávesovou skratkou SHIFT+F12. Ak nechcete aby Vám pri štarte hry nabehol automaticky, tak si v "ini" súbore v odstavci (GLOBAL) nastavte parameter UseEffect=0. Doplnil som to aj do pribaleného "Info.txt". |
|
|
Zaslal: pá leden 15, 2010 18:56 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
REÁLNY POHĽAD Z KOKPITU ???
Venoval som jeden večer aby som sa dostal k odpovedi na túto otázku sofistikovanou cestou. Koho to zaujíma, može si to prečítať.
1. IMPORT MODELU:
Zobral som defaultný model Impreza03, naimportoval do Zmodeleru a z neho vyexportoval do 3ds max. Tam som umiestnil "parent" na nulové súradnice a doladil scale aby súradnice objektov sedeli s údajmi v ini súbore. Príklad vidíte na umiestnení internej kamery, ktorej súradnice zodpovedajú údajom v ini. V hre sú osi Y a Z prehodené, preto aj prehodené poradie posledných dvoch údajov: http://members.chello.cz/gaspo/FOV_Image1.jpg
2. SKUTOČNE PLATÍ FOV 1,6 = 90°?
Na tento údaj od komunity som sa odvolával, preto som chcel zistiť či skutočne platí. Z hry som si urobil screenshot pohľadu defaultnej internej kamery s vypnutým CamHack s ratio 4:3 aby nedochádzalo k nejakému skresleniu. Tento screen som si umiestnil do pozadia v maxe na pohľad kamery. Potom som upravoval hodnotu FOV kamery aby sa mi presne kryla mesh modelu s pozadím. Na obrázku uvidíte že som dospel k hodnote FOV=71,5°, podľa údaju v ini súbore (1,308997) som vypočítal že platí FOV 1,647 = 90° ( priaznivejší výsledok pre fanúšikov vyššieho FOV ): http://members.chello.cz/gaspo/FOV_Image2.jpg
3. AKÉ JE TEDA REÁLNE FOV ?
V článku: http://www.grafika.cz/art/df/rom-zoom-a-perspektiva.html som sa dočítal, že fotografi považujú za najreálnejšie perspektívu zobrazujúce objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 50mm. V tabulke je uvedené že tomu zodpovedá 47° FOV. Ďalej v texte sa už píše o 45°. Ja viem, že v 3d aplikáciách je za štandart považovaných 45° a ak nastavím ohniskovú vzdialenosť kamery v maxovi na 50mm, tak dostanem FOV necelých 40°. Máme teda tri hodnoty, ktoré sú adeptmi: 47°, 45° a 40°.
4. AKO NEREÁLNE FOV SKRESĽUJE VZDIALENOSTI ?
Urobil som schématické porovnanie defaultného FOV s reálnou hodnotou 47° ( vzal som tú najvyššiu ). Pred auto som dal vozovku 5m širokú a 100m dlhú, vedľa nej som dal kocky o rozmeroch 2x2x2 m vzdialené od auta 50m a 100m. Výsledok vidíte na obrázku: http://members.chello.cz/gaspo/FOV_Image3.jpg
5. REÁLNA POLOHA KAMERY.
Pre reálny pocit z ovládania vozu je nutné aby bola kamera v polohe očí pilota. Ak by ste mali kameru na zadnej sedačke, alebo na kapote, bol by rozdiel veľmi cítiť. Defaultná interná kamera bola umistnená príliš vysoko ( pilot by mlátil helmou do stropu ) a vpredu. Podľa dostupných fotografií a blueprintov som nastavil polohu kamery na reálnejšiu pozíciu: http://members.chello.cz/gaspo/FOV_Image4.jpg
6. POUŽITIE ZÍSKANÝCH ÚDAJOV.
Umiestnenie internej kamery som zadal do ini súboru a skúsil som nastavenie pre všetky tri hodnoty FOV pre Subaru Impreza 05. Predpokladám že od defaultnej 03-ky sa koncepčne moc nelíši. Screenshoty sú už širokouhlé so zapnutým CamHack:
FOV = 47°: http://members.chello.cz/gaspo/screenFOV47.jpg
[Cam_internal]
FOV=0.860000
Near=0.100000
Pos = 0.330000 0.950000 -1.170000
Target = 0.330000 0.870000 -3.743000
Up=0.000000 1.000000 0.000000
FOV = 45°: http://members.chello.cz/gaspo/screenFOV45.jpg
[Cam_internal]
FOV=0.820000
Near=0.100000
Pos = 0.330000 0.950000 -1.170000
Target = 0.330000 0.870000 -3.743000
Up=0.000000 1.000000 0.000000
FOV = 40°: http://members.chello.cz/gaspo/screenFOV40.jpg
[Cam_internal]
FOV=0.730000
Near=0.100000
Pos = 0.330000 0.950000 -1.170000
Target = 0.330000 0.870000 -3.743000
Up=0.000000 1.000000 0.000000
7. ZÁVER.
V podstate sa mi potvrdilo to, čo som písal v príspevkoch vyššie. RBR je ale predovšetkým hra, nikto ho nepoužíva ako tréningový simulátor, tieto údaje berte pre zaujímavosť. Kto hľadá čo najreálnejší pocit, mal by si tiež
monitor umiestniť čo najbližšie pred volant, sedieť tak aby mal hornú hranu volantu na úrovni brady a monitor v takej výške aby videl horný okraj interiéru nad hornou hranou volantu. Bolo by moc zaujímavé ak by sa k tomu vyjadril niekto kto súťaže skutočne jazdí, možno by bol schopný reálne FOV špecifikovať jednoznačnejšie podľa pocitu z ovládania vozu.
P.S.: Bohužiaľ nebudem mať čas takto skúmať všetky autá, ak to niekomu "sadne", može si ostatné autá nastaviť analogicky "bajvoko". |
|
|
Zaslal: so leden 23, 2010 18:36 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
JE TEDA MOŽNÉ NASTAVIŤ POHĽAD V MONITORE PRE REALISTICKÝ POCIT Z JAZDY ???
V tomto príspevku nadviažem na predchodzí a pokúsim sa zrozumiteľne objasniť či má cenu sa snažiť s nejakým ladením pri použití "obyčajného" monitoru.
Vychádzajme z predpokladu že fyzika funguje na jedničku a jedná sa len o vizuálnu stránku, ktorá tiež ovplyvňuje pocit z ovládania vozu. Predpokladajme že máte pripravené "sedenie" v reálnych proporciách, t.j. odpovedajúce vzdialenosti a uhly medzi sedačkou, volantom a pedálmi.
1. FOV
Toto je veľký problém,ktorý som už podrobne rozobral vyššie. Je to jedna zo značných bariér proti realite. Okrem toho že obmedzuje výhľad aj skresľuje vzdialenosti a perspektívu. Je to príčina prečo aj fotograf fotiaci "realitu" potrebuje viac objektívov podľa vzdialenosti objektu a laboruje ešte s nastavením zoomu. Zatiaľ čo hodnota 45° funguje slušne pre stredné vzdialenosti, bohužiaľ na blízke vzdialenosti ( v našom prípade napr. interiér vozu ) už reálne nefunguje. Dokumentujem to na obrázku: http://members.chello.cz/gaspo/FOV_Image5.jpg Obe postavy sú vo všetkých troch prípadoch od seba 2m. Vidíte, že pre blízke zábery hodnota 45° už tiež značne skresľuje. Pri pohľade z kabíny vnímate jak blízke, tak vzdialené objekty a preto je nutné rešpektovať prioritu vzdialenejších a kompromisne doladiť zoomom tie blízke.
2. PRIESTOROVÉ VIDENIE
Asi málokto z Vás si može dovoliť LCD monitor 120Hz ( obmedzený sortiment, vysoká cena a menšia uhlopriečka ) a k tomu 3d vision brýle. Anaglyph ( Blue/Red ) systém ktorý je u nVidie "zadarmo" je únavný na oči a kazí farby. Ak má niekto po ruke Red/Blue okuliare a ešte to v RBR neskúšal, tu má tucet screenshotov pre orientáciu: http://members.chello.cz/gaspo/RBR_Anaglyph.rar Efekt som nastavil na realistickú mieru, ale degradácia saturácie je devastujúca a človeka to prestane baviť hrať.
Takže sa musíme uspokojiť s videním "jednookého pilota" a teda s problematickým odhadovaním vzdialeností a nižším pocitom z rýchlosti. Pocit z rýchlosti sa dá kompromisne riešiť miernym navýšením FOV v miere aby ešte fungoval odhad vzdialenosti.
3. UMIESTNENIE MONITORU
Ak máme na monitore zobrazenú prístrojovú dosku, mal by byť čo najbližšie u volantu. Design volantu spolu s riešením podstavcov niektorých monitorov to často neumožňuje.
4. VEĽKOSŤ MONITORU
Pre reálny pocit by mali byť najbližšie objekty ( prístrojová doska ) zobrazené v reálnej veľkosti. Toto sa dá dosiahnuť aj na veľkých monitoroch len za cenu veľmi obmedzeného výhľadu.
Vzhľadom na to čo som uviedol je odpoveď na otázku v nadpise jednoznačné NIE !!!
Dá sa ale kompromisom dosiahnuť slušného výsledku aby sa výraz "simulátor" dal brať vážne.
Uvádzam tip na príklade Subaru Impreza s použitím internej kamery:
V predchodzom príspevku som uviedol nastavenia jej realistického umiestnenia. Lenže je to skutočne "ultrarealistický" pohľad pilota? Vzhľadom na to že aj FOV 45° skresľuje blízke vzdialenosti bohužiaľ nie. V našom prípade dochádza k miernemu optickému oddialeniu prístrojovej dosky a teda aj prednej nápravy. Ak k tomu pripočítate vyššiu vzdialenosť monitoru od volantu a zmenšené merítko, ktoré to násobí, možete mať niektorí pri šoférovaní trochu pocit akoby bola sedačka i s volantom posunutá hodne dozadu a možu sa dostaviť pocity že auto reaguje na otočenie volantu lenivo až oneskorene. To sa dá vyriešiť miernym posunutím kamery dopredu. Pre tento účel uvádzam nastavenie kamery so vzdialenejším "target" aby sa pri jej posune nemenil výrazne vertikálny uhol pohľadu:
[Cam_internal]
FOV=0.820000
Near=0.100000
Pos = 0.330000 0.940000 -1.170000
Target = 0.330000 0.840000 -11.200000
Up=0.000000 1.000000 0.000000
Zadajte tam svoju "obľúbenú" hodnotu FOV a postupne skúšajte navyšovať tretiu zápornú hodnotu Pos. Je tam -1.17m takže ju navyšujte maximálne na úrovni centimetrov a vždy otestujte pocit z jazdy. Kĺudne sa možete dostať až k hodnote -1.30 to záleží na FOV, veľkosti a vzdialenosti Vášho monitoru.
ZÁVER:
Bohužiaľ aj v prípade že fyzika funguje skvelo si myslím že nastavenie ktoré by znieslo označenie "simulátor" by každý dosiahol len v spolupráci so skutočným profesionálom, ktorý má WRC v rukách a ešte individuláne v závislosti na umiestnení a veľkosti monitoru.
EDIT: Tu ešte prikladám názorný a polopatický PRÍKLAD KOMPROMISU NASTAVENIA INTERNEJ KAMERY:
Sedím na sedačke, pred sebou mám volant a za ním hneď monitor. Chcem mať na monitore pohľad na prístrojovú dosku, ktorá mi spolu s reálnym volantom dodá pocit že sedím v kabíne vozu.
1. Umiestnim kameru do polohy očí pilota a laborujem s hodnotou FOV aby som kabínu videl ako v skutočnosti. Dostanem sa k tomuto výsledku: http://members.chello.cz/gaspo/screen_01.jpg
Klad: Super, pripadám si fakt ako vnútri vozu.
Zápor: Ajaj, problém. Vďaka nízkemu FOV síce vidím budíky v pohode, ale ten strom predo mnou sa mi zobrazuje dvakrát bližšie než by mal byť.
Záver: Teda takto sa jazdiť fakt nedá.
2. Nastavím teda FOV na reálnu hodnotu pre stredne vzdialené objekty. Dostanem toto: http://members.chello.cz/gaspo/screen_02.jpg
Klad: Fajn, strom vidím v skutočnej vzdialenosti.
Zápor: Prístrojová doska je odo mňa ďaleko, mám pocit že na ňu čumím zo zadnej sedačky.
Záver: Takto sa síce jazdiť dá, ale predná náprava je od reálneho volantu ktorý držím moc ďaleko a pocit z jazdy je úplne mimo realitu. Na takýto pohľad by som potreboval plátno so zadnou projekciou a nie monitor.
3. Musím teda urobiť kompromis a posuniem kameru dopredu. Dostanem toto: http://members.chello.cz/gaspo/screen_03.jpg
Klad: Strom je v správnej vzdialenosti a prístrojová doska tiež.
Zápor: Interiér vozu vidím v zdeformovanej perspektíve.
Záver: Takto sa jazdiť dá. Mám pocit že som vnútri a odhad vzdialeností je slušný. To že interiér nevyzerá reálne toľko nebolí.
P.S.: Ak nepoužívate internú kameru a myslíte si že sa Vás to netýka, ste na veľkom omyle. Možno sedíte priamo nad prednou nápravou ako vodič autobusu a ani o tom neviete. Iná je kategória hráčov používajúca externý pohľad spoza vozu. Automaticky predpokladám že tejto skupine o reálny pocit z ovládania vozu nejde. |
Naposledy upravil Gašpo dne so leden 30, 2010 13:27, celkově upraveno 2 krát
|
|
Zaslal: ne leden 24, 2010 15:21 |
|
Návrat nahoru |
|
|
ZETAK Dennis
Založen: 18. 05. 2008 Příspěvky: 673 Bydliště: Rožňava
|
Předmět: |
|
|
ake by malo byt realne FOV pre rozlisenie 1280 x 1024 prosim ta,?? |
|
|
Zaslal: po leden 25, 2010 14:22 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
To s rozlíšením nesúvisí. Ak by si čítal tie moje "romány" pozorne, prišiel by si na to. Ja som sa začal vďaka tejto téme FOV zaoberať podrobnejšie, prečítal som pár článkov, pracujem s 3d aplikáciami takže mám aj dosť skúseností a uviedol som v príspevkoch vyššie aj pár názorných obrázkov, ktoré dokumentujú ako FOV v 3d kamere funguje.
Pre tých čo tomu neporozumeli, alebo je to pre nich moc zdĺhavé čítanie, teda uvádzam stručnejšie zhrnutie.
OBECNE: Virtuálna kamera ani reálna kamera, ani fotoaparát nedokáže presne simulovať ľudské oko a jedným z dovodov je aj obmedzenejší uhol rozhľadu. Ak sa tento uhol umelo navyšuje a snaží sa ľudskému oku priblížiť, už vzniká výrazné skreslenie. Kto tomu neverí a vlastní obyčajný foťák ( kľudne v mobile ) si može urobiť pokus: Postavte sa šikmo zospoda pol metra od okna a odfoťte ho. Zostaňte na mieste. Pozrite sa na záber ako perspektíva zužuje okno smerom hore ( logické, to je perspektíva ). A teraz sa pozrite na to okno z toho istého miesta okom. Okno sa "zužuje" tiež, ale výrazne menej. Ak by ste ho chceli vyfotiť reálne, potrebovali by ste objektív s vyššou ohniskovou vzdialenosťou.
TEORETICKY: Na stredne veľké vzdialenosti ( asi vzdialenosť kam šofér čumí najviac ) sa u fotooptiky a tiež u 3d aplikácií považuje hodnota FOV = 45°až 47° ( v prípade RBR 0,82 - 0,86 ) za najviac zodpovedajúcu ľudskému oku. Pre reálne zobrazenie bližších vzdialeností je nutné túto hodnotu znížiť. Pretože znižovanie FOV počas hry je nezmysel, je nutné brať za určujúcu vzdialenosť ktorá nás zaujíma najviac a teda "strednú". Musíme teda počítať s tým že blízke objekty ( napr. interiér auta ) budú mať skreslené zobrazenie.
PRAKTICKY: nedá sa povedať ktorá hodnota FOV je najlepšia. Niekto dá prednosť pocitu z rýchlosti a širšiemu rozhľadu ( Vyššie FOV ) pred reálnejším zobrazením perspektívy a na druhú stranu niekto dá práve prednosť reálnejšiemu zobrazeniu vzdialeností za cenu nižšieho pocitu z rýchlosti a obmedzenejšiemu rozhľadu ( nižšie FOV ). Veľkosť si teda musí určiť každý sám. Jednoducho skúšať až dospeje k hodnote ktorá bude zodpovedať jeho subjektívnym potrebám. A bohužiaľ sa k tomu ešte pridružuje otázka, ktoré vzdialenosti majú byť zobrazené reálne.
KONKRÉTNE: ... Sa reálna hodnota poradiť nedá. Vyzeralo by to takto: Jožo najviac z auta pozerá na vzdialenosť 20m, tak nech si nastaví 40°, Fero ktorý uprednosťnuje 70m, nech si tam dá 47° a Peter, ktorý čumí tesne pred auto, nech si dá 30°. Štefan pozerá ďaleko, preďaleko, nech si dá 55° a Jano, ktorý pozerá hlavne na prístrojovú dosku si nastaví 15°. ( hodnoty som strieľal "od pasu" )
ZÁVER: V hrách, ktoré sa tvária ako "simulátor" ( napr. rFactor a LFS ) je nastavenie FOV umožnené v Options a umožnený je aj posun sedačky čím sa dá kompromisne približovaním kamery kompenzovať skreslenie ( oddialenie ) blízkych objektov sposobené FOV. Keby bola odpoveď na tvoju otázku jednoduchá, asi by to vývojári riešili inak a rovno by tam pre jednoduchšie hlavy zadali na výber možnosti "Arkáda" a "Simulácia".
V arkádových hrách ( NFS, Dirt atd ) sa tým absolútne nezaoberajú a pevne je nastavené vysoké FOV, pretože mainstream chce predovšetkým pocit z rýchlosti a pretože fyzika je tam hodne účelove urobená, tak na nejakých reálnych zobrazeniach ani nezáleží.
P.S.: Pre tých čo to nechápu ani teraz: Vykašlite sa na ladenie FOV, ak Vás hra baví ako je, tak ju hrajte. Do skutočného WRC sa aj tak neposadíte a chovanie obyčajného auta v podstate "s náhonom na jedno koleso" je niekde úplne inde. |
|
|
Zaslal: po leden 25, 2010 15:15 |
|
Návrat nahoru |
|
|
CECH Mira
Založen: 16. 02. 2008 Příspěvky: 113 Bydliště: Hodkovice n/M
|
Předmět: |
|
|
Musím smeknout před tvou potřebou podělit se s námi(kteří pomalu a jistě odkrývají další neznámé oblasti RBR) o své znalosti v tomto oboru.Poslední dobou se mi zdá že lidi kteří mají chuť takto někdy i pomoci ostatním,spíš naráží na neochotu,neurvalost až drzost nekterých z nás .
Když jsem viděl ty romány vysvětlivek,řekl jsem si,když už si ten chlap s tim dal takovou práci,tak to taky prubnu .Dříve jsem změnil rozlišení ve hře a už tehdy jsem koukal jak puk na tu positivní změnu.Zkusil jsem tedy těch 45° a když jsem se rozjel neprojel jsem ani první zatáčku,pak jsem zvýšil úhel asi na 47° a bylo to podstatně lepší.Jezdim pohled z nárazníku a ta změna je fakt veliká. Vše je najednou blíže a cesta se mi více roztáhla do stran.Najednou jsem měl pocit že je všude mnoho místa,ale tento dojem rychle opadl,když jsem zjistil že nastavení auta i mé reakce nějak pokulhávají .
Až budu mít víc času na zvyk tak to určitě vyzkouším,jen by mě zajímalo jstli jsi nějak na tuto změnu FOV předělával setupy?Zkoušel jsem Autiovaaru a když jsem ji jel asi po sedmé přišlo mi že by se to dalo i s nastavením které mám teď.
Dík a zdar. |
|
_________________ Míra Čech - Maximálně si užívám RBR a maximálně se snažím aby si RBR neužívalo mě. |
Zaslal: st leden 27, 2010 10:12 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gašpo
Založen: 19. 12. 2009 Příspěvky: 47 Bydliště: Praha
|
Předmět: |
|
|
Díky Míro, vieš ja si RBR zajazdím občas len pre radosť, nezúčastňujem sa turnajov a nemám potrebu si niečo utajovať pre zvýhodnenie alebo tak nejak.
Sám sa živím grafikou do hier a dobre viem aký je vysoké FOV "oblbovák" na ľudí. V strieľačkách vývojári ani nemajú na výber, pretože reálne FOV by tak zúžilo rozhľad že by hráč nemal šancu. Ale v racingovkách by to podľa mňa mala byť pre vývojárov povinnosť aby si to hráč mohol nastaviť. Ja viem len o rFactore a Live for Speed, ktoré to umožňujú. Simulátory od SimBin ma neoslovili a už si nespomínam či to umožňujú tiež.
Ak je hráč na vysoké FOV zvyknutý ( a to sú v podstate všetci ), tak svoje reakcie prisposobí a nerieši to. Lenže žije v omyle ak si myslí že vidí to, čo skutočný pilot. Ak si potom zníži hodnotu na reálnu, je zaskočený. Ale je to len o tom si zvyknúť a prisposobiť reakcie. Problém je ak si potom bude chcieť zahrať nejakú arkádovku ako napr. Dirt2. Preto by som hráčom čo hrajú aj arkády snáď radšej doporučil aby na vysokom FOV zostali.
Ja predpokladám že ľudia čo navštevujú tieto stránky a hrajú ešte stále 5 rokov starú hru určite nepatria do kategórie "mainstream" ( aspoň vačšina z nich ) a predpokladám že mnohý z nich práve ten "reálny pocit" hľadajú. Preto som si dal tú prácu aby som ich vyviedol z omylu. Určite by som tieto veci nepísal niekam na Tiscali alebo Bonusweb.
Setup meniť určite nie je treba. Je to fakt len o zvyku a o inom vnímaní chovania auta. Ja som bol zozačiatku tiež zaskočený a radšej som prevody FOV prepočítaval niekoľkokrát. Keď som model auta preklopil do 3ds max, získal som 100% istotu že nepíšem bludy, pretože tam som si zobrazovanie vzdialeností mohol presne odmerať.
Teraz už bezproblémov aj s jazdou na istotu prekonávam východzie traťové rekordy a nechávam za sebou Richarda v Challenge. Reálne FOV vyžaduje citlivejší prístup k volantu aj pedálom. Hlavne pre plyn a brzdu je nutné využiť možnosť nelineárneho nastavenia cez Filtre. Jazda s pedálmi neustále nadoraz može byť síce efektná, ale je pomalá. Síce možno dobrý štýl pre "trhačov rekordov", ktorý jednu trať prejdú za deň 100x a z toho sa len párkrát dostanú do cieľa.
Nastavenie kamery je strašne doležité, hlavne pocit vnímania kde je vlastne predná náprava. Nastaviť ju nie je jednoduché. Ja tu časom síce nejaké nastavenia zverejním ( pre pár áut ktoré tam mám ja ) ako inšpiráciu pre ostatných. Lenže aj tak ešte záleží na ergonómii u každého hráča. Je mi celkom jedno, či to niekto vobec použije. Ale považujem za správne aby hráči aspoň tušili o tom že virtulána realita je realita poriadne skreslená a simulátor je výraz ktorý je treba brať s veľkou rezervou aj s nastavením tzv. "reálnych" parametrov. Stačí si predstaviť že by si človek dal cez jedno oko pásku ako pirát a pred druhé oko by si pripevnil obyčajný foťák a díval sa na svet jedným okom cez hľadáčik objektívu. Presne taký vizuálny pocit bude mať reálny pilot WRC ak ho posadíte pred monitor s RBR vyladeným na tie "najreálnejšie" hodnoty.
|
|
|
Zaslal: st leden 27, 2010 10:59 |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Jdi na stránku 1, 2, 3 Další
|
Strana 1 z 3 |
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru
|
|
|
|
Based on CanverRed theme |
|
|